Література і математика, малювання та іноземні мови, технічні науки та подорожі, хімія та дизайн, спорт і криптографія, кулінарія та фотографія, політологія та вишивання – ось далеко не повний перелік захоплень дівчат, які вийшли до фіналу конкурсу вихованок наукових відділень Київської Малої академії наук учнівської молоді «Освітні Амбасадорки Київської МАН», що відбувся 8 червня в КПІ імені Ігоря Сікорського.
«Освітні Амбасадорки – це непересічні та яскраві дівчата, які не лише активно займаються науково-дослідною діяльністю, демонструють свої інтелектуальні й творчі здібності та навички, але й мають активну життєву позицію», – так представила глядачам учасниць фіналу ведуча конкурсу, одна з його переможниць у 2021 році Аня Ущапівська.
Отож десять старшокласниць, які працюють над проєктами з різноманітних галузей знань у КМАН, представили свої напрацювання та розповіли про себе, свої здобутки, прагнення й плани на майбутнє журі, яке обрало цьогорічних лідерок з-поміж найкращих юних дослідниць (адже це був, нагадаємо, фінал, і до нього дійшли справжні зірки). Змагалися вони за звання «Освітньої Амбасадорки – Науковиці», «Освітньої Амбасадорки – Лідерки» та «Освітньої Амбасадорки – переможниці за версією юніорського журі». Окремо були виділено номінації «Амбасадорка STEM» та «Амбасадорка креативності та творчості STEAM наук».
У складі журі – проректорка з навчально-виховної роботи КПІ Наталія Семінська, членкиня Української асоціації представниць правоохоронних органів Вікторія Пономарьова, радниця заступниці голови Комітету Верховної Ради України з питань зовнішньої політики, голова ГО «Рівні можливості» Софія Голуб, директорка Київської МАН кандидатка хімічних наук Ірина Поліщук. Паралельно працювало ще й юніорське журі, до якого увійшли учасниці й переможниці цього конкурсу різних років. Учасниць оцінювали за п’ятибальною шкалою за їхніми лідерськими навичками, науковими роботами, ораторською майстерністю та харизмою.
Найголовніша частина фіналу, звісно, презентації. Регламент – по п’ять хвилин на кожну фіналістку. На центральному і бічних екранах – слайди з розповідями про них та описами їхніх робіт і фотографіями. Результати, яких цим старшокласницям уже вдалося досягти, часом просто вражають. Це цікаво, бо різними є не лише їхні захоплення, але й сфери та тематика їхніх досліджень – інколи дуже серйозні.
Скажімо, вихованка відділення технічних наук КМАН, учениця ліцею №142 Анастасія Козак досліджує вплив збільшення сили гідроудару на продуктивність гідротарану – надактуально, як на сьогодні. Спочатку це були пошуки способів вирішення проблеми затоплених шахт. У нинішній ситуації результати цих досліджень, швидше за все, можуть стати у пригоді й для інших об’єктів. Тим більше, що Анастасія вже розробила проєкт і прототип установки для розв’язання проблеми.
Вихованка відділення хімії та біології КМАН, учениця Київського природничо-наукового ліцею №145 Софія Козинець заглибилася в проблеми водоочищення й працює над створенням девайсу для очищення води і власного стартапу на його основі. «Я впевнена, що ані мій вік, ані моя стать не зможуть стати завадою на цьому шляху», – каже вона.
А Анастасія Костенко, яка навчається в ліцеї №227 ім. Михайла Громова і, водночас, на відділенні екології та аграрних наук КМАН, брала участь у кількох проєктах (як, утім, більшість конкурсанток). Нині її захопила екологія, і впродовж минулого навчального року підготувала дві наукові роботи з доволі специфічної та актуальної тематики. В одній з них вона досліджували свинець і визначала джерела його надходження в довкілля та в речі повсякденного користування людей. Настя, до речі, поділилася й досвідом написання робіт у знайомих кожному киянинові умовах вимкнення світла через обстріли, коли їй доводилося не лише займатися науковими проблемами, але й вишукувати можливості продовжувати працювати.
Ольга Юрчук, яка є вихованкою відділення комп’ютерних наук КМАН і навчається в спеціалізованій школі з поглибленим вивченням іноземних мов ім. Т.Г.Шевченка, виступала під номером п’ять. Серед її численних захоплень наука, напевно, є головним. Вона коротко представила своє дослідження в дуже затребуваній нині галузі криптографії, присвячене шифру «пасьянс» – одному з найскладніших і надзвичайно стійкого проти зламів.
Науковий напрям, який визначила для себе пріоритетним вихованка відділення економіки КМАН, учениця 32-ї економічної групи ліцею «Наукова зміна» Соломія Русин, – це економіка та англійська мова. Тож і тема її дослідження – «Інвестиційні пріоритети України в умовах інтеграції до ЄС», з яким вона вже посіла перше місце на ІІ (міському) етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН.
Вихованки відділення фізики та астрономії, учениця спеціалізованої школи №57 Марія Сидоренко вже вільно спілкується п’ятьма мовами і, як вона розповіла, зупинятися на цьому не збирається. Упродовж двох років у КМАН вона брала участь у роботі кількох секцій. Але її останнє дослідження було присвячене проблемам ядерної безпеки «Важливість забезпечення стабільної роботи систем охолодження ядерних реакторів як фактору ризику виникнення аварій на АЕС: потенційні загрози виникнення ядерного інциденту на Запорізькій АЕС». На базі отриманих висновків вона прорахувала екологічні наслідки можливих аварій в системах охолодження реакторів, і навіть розробила рекомендації щодо підвищення безпеки на атомних електростанціях, і на ЗАЕС зокрема.
Утім, навіть стисло представити усі проєкти учасниць у межах однієї статті просто неможливо. Варто хіба зауважити, що були серед них і розроблені власноруч сайти й дослідження з математичної статистики «Метод Монте-Карло та його практичне застосування» (Дарина Почко), літературознавчі розвідки (Дарія Циганенко), дослідження, присвячене відтворенню українського етностилю в національному кіно (Марія Гупаленко) та робота з дослідження інновацій в освітній галузі в період війни (Олександра Оверченко).
І ось хвилюючі миті оголошення цьогорічних переможниць. Власне, як каже директорка КМАН, всі фіналістки вже є переможницями. І всі вони отримали дипломи конкурси та подарунки. Але першу серед кращих визначило все ж таки журі. Отож Амбасадоркою науки, яка отримала Велику сову – головний приз конкурсу, стала Анастасія Козак.
«Як на мене, такий конкурс – це ще одна візитівка Київської Малої академії наук. Якщо у більшості людей МАН асоціюються з конкурсом наукових проєктів, то ми, Київська МАН, маємо дуже багато додаткових активностей. І робота з нашими чарівними розумницями й красунями, з нашими дівчатами, – це те, що спонукає нас уже п’ятий рік поспіль цей конкурс проводити, – розповіла про своє захоплення цим конкуром і його цьогорічними учасницями Ірина Поліщук. – Особисто я стою на роздоріжжі щодо того, хто вони. Тому що серед хобі у дівчат, які навчаються і займаються точними науками, – живопис, вірші, музика. І це – дійсно круто. Цей конкурс дозволяє продемонструвати, що наші дівчата, взагалі наша молодь – надзвичайно цікава і глибока. Я як людина, яка ним опікується, бачу, що в нас є майбутнє, є майбутнє в нашої країни. Коли я слухала фіналісток, помітила, що вони прагнуть не лише брати, а й віддавати. Кожна друга говорила про волонтерство. Вони готові на волонтерських засадах навчати своїх однолітків, зацікавлювати їх позашкільною освітою. Вони готові знімати освітні мультфільми, проводити безкоштовні заняття, готові ділитися тим, що вміють самі. А це ж – переважно дев’ятикласниці! І коли вони кажуть, що хочуть у майбутньому стати депутатками Верховної Ради, то я скажу відверто: за таких я точно проголосувала б!».
І Освітніми Амбасадорками КМАН цих дівчат, за словами Ірини Поліщук, називають не задля гарної фрази, а тому що вони демонструють своїм одноліткам, що займатися наукою – цікаво, що це відкриває перед молодою людиною майбутнє і відчиняє перед нею двері в цікаве життя. А ментори, які з ними працюють, допомагають їм успішно реалізовувати їхні проєкти.
«Я вперше на цьому конкурсі і вперше мала честь бути в його журі, – поділилася своїми враженнями проректорка КПІ Наталія Семінська. – На території нашого університету ми проводимо його вперше, адже умови у нас зручні з усіх точок зору. Ми зібралися в укритті корпусу №31, тобто ми забезпечуємо не тільки цей фінал, але й безпеку його учасниць. Звичайно для нас це дуже важливо. І дуже добре, що саме в КПІ відбувся цей конкурс, тому що всі дівчата – неймовірно талановиті, мають великий потенціал. При цьому вони залишаються в Україні, хочуть вступати в українські заклади освіти. Сажу відверто: ми просто надихнулися їхніми доповідями й хочемо і надалі організовувати для них спеціальні заходи в тому форматі, в якому це було б для них найцікавіше. І, звісно, залучати до цих заходів не лише дівчат, але й хлопців також. Чи бачимо ми їх нашими майбутніми студентками? Так, безумовно!».
Кредо Київської МАН – «Ми розумних робимо успішними!». Яскравою ілюстрацією втілення його в життя є цьогорічні Освітні Амбасадорки – не лише розумні та креативні, а й по-справжньому успішні.